Polska aspiruje do tego, by stać się liczącym państwem w zakresie turystyki. Położenie naszego kraju predysponuje nas do odgrywania dużej roli w tej dziedzinie. Cały czas jednak jest to sektor gospodarki, który jest niedoceniany zarówno wśród rządzących, jak i przyszłych biznesmenów. Oto kilka porad i przydatnych informacji, na co zwrócić uwagę jeśli będziemy chcieli otworzyć pensjonat.
Początek to oczywiście biznes plan , dokładne zbadanie rynku, wyliczenia... Należy sobie odpowiedzieć na kilka ważnych pytań. Przede wszystkim trzeba ustalić w jakich ramach czasowych ma funkcjonować dana placówka. Decyzja jest ważna, ponieważ bezpośrednio rzutuje na obłożenie miejsc. Musimy ustalić, czy ma to być obiekt dostępny przez cały rok, czy tylko w sezonie, np. latem.. Zapełnienie miejsc poniżej 35- 40% wszystkich dostępnych powoduje automatyczne bankructwo- opowiada pan Jakub Tylak, właściciel pensjonatu w Ustce.
Ważne, by rozejrzeć się, jak w okolicy funkcjonuje konkurencja. Należy sprawdzić ceny, standard i oferowane przez dane ośrodki usługi. Jest to o tyle istotne, by nie kopiować cudzych pomysłów, które raz wykorzystane nie przyciągają efektem nowości. Pamiętać trzeba, iż klient oczekuje czegoś ponad przeciętność- ofert specjalnych, promocji. Warto wiedzieć, co w danej okolicy sprzedaje się chętniej- krótkie pobyty 5- 6 dniowe, np. „weekendy” czy wczasy, tak żeby przedstawić jak najbardziej zbliżoną do oczekiwań turysty ofertę. Należy określić też „target” do jakiego chcemy trafić. Mogą to być zarówno samotne osoby, jak i np. osoby w zaawansowanym wieku.
Dodatkowo, jak stwierdza pan Jakub, musimy zorientować się w kwestii usług medyczno- sanatoryjnych. Można to robić we własnym zakresie lub podjąć rozmowy z placówkami, które mogą naszym gościom udostępnić tego rodzaju usługi. Standardem w obecnych czasach jest SPA i odnowa biologiczna. Trzeba jednak przedstawić naprawdę dobrą ofertę, ponieważ aktualnie dwie wymienione wyżej usługi mogą nie wystarczyć do przyciągnięcia klienta.
Przy prowadzeniu pensjonatu ważna jest współpraca z innymi firmami obsługującymi transport, logistykę, zaopatrzenie. Należy się głęboko zastanowić i przemyśleć warunki i zakres współdziałania. Istotna sprawa to gastronomia. Tutaj należy dokonać wyboru pomiędzy prowadzeniem jej „na własną rękę”, a cateringiem zewnętrznym.
Bardzo dokładnie należy rozważyć sprawę zatrudnianego personelu. Jeśli pragniemy otworzyć pensjonat w miejscowości uzdrowiskowej, to niestety musimy się przygotować na trudne poszukiwania odpowiedniej kadry. Ma to związek z tym, że osoby do pracy będzie trzeba „podkupić” konkurencji. Nie warto zatrudniać kiepskich, niesprawdzonych osób. Dobrzy fachowcy najczęściej pracują w innych pensjonatach, sanatoriach czy domach wczasowych. Nieopłacalne jest też ściąganie pracowników z innego miasta. Koszty zakwaterowania mogą okazać się zbyt duże.
Trzeba uważać na pracowników- studentów- zastrzega pan Jakub. Nie są zbyt sumiennymi pracownikami, choć znają obce języki, to brakuje im doświadczenia. Pamiętajmy, iż możemy gościć bardzo wybrednych klientów, których nieprofesjonalna obsługa będzie irytować. Studenci/ uczniowie bardzo dobrze sprawdzają się natomiast jako „osoby roznoszące ulotki reklamowe”. Są skuteczni i przede wszystkim nie mają wygórowanych żądań płacowych. 10 tyś ulotek, kilkaset folderów oraz dobrze przygotowana strona internetowa to podstawa w początkowej działalności promocyjnej.
Na koniec pamiętajmy: dla odwiedzających pensjonat liczy się głównie jakość, za którą są w stanie zapłacić odpowiednio wysoką cenę.
Autor: Patryk Szczerba