Ludzie mają coraz mniej czasu. Coraz chętniej posiłki spożywają poza domem. Randka czy spotkanie towarzyskie często odbywa się w neutralnym miejscu, np. w pizzerii. Wiele tego typu lokali funkcjonuje z powodzeniem przynosząc właścicielom zyski. Zdarzają się też takie lokale, do których nikt nie zagląda i szybko tracą pozycję na rynku, co skutkuje ich zamknięciem. Poniżej zostaną przedstawione czynności, które powinniśmy wykonać i sprawy, o których nie wolno zapomnieć, by rozpocząć tego typu działalność.
Początek musi być taki sam, jak w każdym innym przypadku. Potrzebny jest biznes plan . Należy sondować rynek, dokładnie obliczając wszelkie możliwe koszty i zastanowić się czy istnieje szansa na sukces w tym biznesie. Załóżmy, że mamy już te działania za sobą. Przejdźmy do szczegółów.
Zaczynamy od założenia działalności gospodarczej. Kolejnym krokiem jest wynajęcie, bądź kupno lokalu. Musi on zostać zatwierdzony przez SANEPID. Ta instytucja udzieli nam również informacji na temat przekształcenia lokalu według norm Unii Europejskiej. Jak twierdzi pan Maciej Jasik, właściciel pizzerii, optymalnym rozwiązaniem jest zaproszenie technologa żywienia, architekta oraz pracownika z sanepidu do lokalu, by obrazowo dowiedzieć się o ewentualnych zmianach, jakie muszą zajść w pomieszczeniu.
Na początku prowadzenia tego typu działalności istotna jest skuteczna reklama. Najczęstszą formą promocji jest kolportaż ulotek. Tutaj ważną kwestią jest „promień” klientów, do których chcemy dotrzeć. Jeśli naszą docelową grupą jest 10 tyś mieszkańców, dystrybucja w cyklu miesięcznym powinna wystarczyć. Warto skorzystać z usług Poczty Polskiej, która ma w swojej ofercie usługę DirectMail. Jest to bezpośrednie dostarczanie reklam pod drzwi odbiorców. 15% przychodów brutto miesięcznie to moja kotwica wydatków na reklamę- stwierdza pan Maciej.
Aby nie stracić klienta ważne są dwie sprawy: jakość oferowanych usług oraz promocje. W zakres drugiego pojęcia wchodzi tzw. „program lojalnościowy”. Związany jest on z kartami stałego klienta. Oferta proponowana klientowi jest korzystna dla obu stron. Zyskuje się wierność konsumenta, który zachęcony rabatami takimi jak 20% zniżki, bądź 10 pizza gratis, będzie regularnie odwiedzał lokal.
Istotną kwestią jest wyposażenie lokalu obsługa oraz kucharz. Trzeba zatroszczyć się o gustowny wystrój i atmosferę. Nawet odpowiednie oświetlenie i muzyka, wydające się być detalami, mogą zaważyć na powodzeniu biznesu. Należy pamiętać, iż kwestię prezentowania muzyki w miejscach publicznych regulują odpowiednie przepisy prawa. Pracownicy, kelnerzy w żadnym wypadku nie mogą być nieuprzejmi. Muszą ich cechować nienaganne maniery oraz wysoka kultura osobista. Ilość mebli w lokalu zależy od tego, jaką powierzchnią dysponujemy. Ważne żeby krzesła i stoły były dobrej jakości, dzięki czemu należy się spodziewać ich większej trwałości.
Najważniejszą osobą w pizzerii jest kucharz. Warto zainwestować w poszukiwania odpowiedniej osoby na to stanowisko. Jak stwierdza pan Maciej nie jest to sprawą łatwą, ale ostatecznie na pewno się opłaci. Istotne jest jego miejsce pracy, czyli kuchnia. Musi być odpowiednio wyposażona, łącznie z najważniejszym elementem- piecem. Inwestycja w dobry, markowy piec z pewnością będzie procentować. Należy założyć, że wyposażenie kuchni pochłonie najwięcej środków. W przypadku pana Macieja było to 8 tyś zł.
Na koniec trzeba pomyśleć o rodzajach pizzy (warto zdać się na wiedzę kucharza) oraz o ewentualnym prowadzeniu sprzedaży przez telefon. W przypadku rozprowadzania pizzy poza lokalem należy pamiętać, by zatrudnić sumienną i odpowiedzialną osobę, najlepiej z własnym pojazdem, która w każdej sytuacji będzie w stanie szybko dotrzeć do klienta z zamówionym posiłkiem.
Autor: Patryk Szczerba