Przygoda z własnym sklepem monopolowym powinna zacząć się tak jak w każdym innym przypadku od biznes planu . Należy zbadać rynek, dokładnie wszystko policzyć i kilka razy się zastanowić. Załóżmy, że etap ten mamy za sobą i jesteśmy zdecydowani na otworzenie własnego sklepu. Poniżej przedstawione zostaną czynności, jakie powinniśmy wykonać i rzeczy, na które warto zwrócić uwagę.
Zaczynamy od założenia działalności gospodarczej. Następnie wynajmujemy bądź kupujemy lokal. Wpisujemy go do działalności jako punkt handlowy.
Lokal taki musi zostać zatwierdzony przez SANEPID. Badanie rozpoczyna się od pobrania próbki wody, po wcześniejszym umówieniu się na termin z Sanepidem. W przypadku pozytywnego wyniku, SANEPID przyjeżdża po raz kolejny, w celu skontrolowania lokalu. Następnie wystawiany jest protokół, stwierdzający przystosowanie lokalu do sprzedaży alkoholu.
Kolejnym krokiem jest zdobycie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Podanie o jego przyznanie składa się w urzędzie gminy właściwym dla lokalizacji pomieszczenia. Należy mieć ze sobą dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej, stwierdzające prawo do lokalu i protokół z Sanepidu.
Po otrzymaniu zgody, można już otworzyć sklep. Należy pamiętać, że liczba zezwoleń na danym obszarze jest ograniczona i ustalają ją radni. W wielu dzielnicach istnieją limity na sklepy z alkoholem powyżej 18%. Istnieją 3 rodzaje zezwoleń: na alkohol do 4,5% i piwo, do 18% i powyżej 18%.
Ogólnie, jak mówi Pan Józef Henal, prowadzący sklep monopolowy, całość zezwoleń kosztuje ok. 3200 zł. W kolejnych latach opłata uzależniona jest od obrotu. Pierwsza tzw. koncesja przyznawana jest na 2 lata. Następnie trzeba się ponownie o nią ubiegać, ale tym razem możemy otrzymać już zezwolenie na 10 lat.
Przy dużych obrotach można osiągnąć rentowność ok. 25% - mówi Józef Henal. Najlepiej zarobić można na tanich winach, tanim piwie, na którym marża może sięgać nawet 70%.
Pamiętać jednak należy, że wtedy sklep będzie odwiedzać dość specyficzna grupa klientów. Przy doborze asortymentu należy powrócić do biznes planu i badania rynku. Wszystko uzależnione jest od lokalizacji i profilu klientów.
Myśląc o założeniu tego typu działalności należy też brać pod uwagę fakt, że najlepszy ruch w sklepie będzie wtedy, gdy są dni wolne, święta itp. Tym samym dla nas czas odpoczynku innych, będzie najbardziej pracowitym okresem. Dodatkowo w większości przypadków, żeby móc konkurować z hipermarketami i sklepami konkurencji, powinniśmy mieć czynny nasz lokal 24h na dobę.
Jako, że obrót towarami w takim sklepie jest zazwyczaj duży, wiąże to się też z ciągłą kontrolą tego co należy zamówić, remanentami oraz systemem monitoringu. Niestety w tego typu działalności jest duże pole do kradzieży, dlatego należy mieć albo bardzo zaufanych pracowników, albo dobry system nadzoru. Należy też pamiętać o odpowiedniej kontroli dostaw. Dobrym rozwiązaniem jest komputer z programem magazynowym współpracującym z drukarką fiskalną i wprowadzenie wymogu rozliczeń kas.
Na koniec bardzo istotna sprawa. Sprzedaż alkoholu nieletnim jest zabroniona i należy bezwzględnie tego przestrzegać. Coraz częstsze stają się przypadki odbierania zezwoleń i zamykania sklepów po tym jak Straż Miejska lub Policja zatrzymała nieletniego, któremu pracownik sprzedał alkohol. Tym samym należy zwracać dużą uwagę na to jakich pracowników zatrudniamy, szkolić ich i wymagać od nich przestrzegania tych zasad.
Autor: Marek Jereczek, redaktor Przepis na Biznes - Sprawdzone pomysły na dochodowy biznes .