Internet to skuteczne narzędzie do prowadzenia sprzedaży wysyłkowej, a wszystko dzięki możliwości dotarcia do szerokiego spektrum klientów, optymalizacji kosztów prowadzenia biznesu, czy całodobowemu charakterowi sprzedaży. Zazwyczaj przygodę z handlem w sieci powinno się zacząć od dobrego pomysłu na asortyment, który znamy i który nadaje się do sprzedaży przez Internet.

Warto jednak sprawdzić czy towar, który chcemy sprzedawać w sieci nie jest już oferowany przez inne sklepy internetowe i czy w ogóle mamy szansę na zagospodarowanie danego segmentu rynku. Przed rozpoczęciem sprzedaży należy sprawdzić, czy jest możliwe osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w danej branży i czy konkurencja nie jest zwyczajnie zbyt duża. Należy przeprowadzić badanie rynku, na którym chcemy funkcjonować, aby ocenić potencjalne ryzyko i oszacować poziom inwestycji. Najlepiej, aby badanie rynku, o ile jest to możliwe, było przeprowadzone przez wyspecjalizowaną firmę, gdyż daje to gwarancję profesjonalnego wykonania badań. Takie badania są z reguły bardzo drogie i firmy początkujące na rynku nie mogą sobie na nie pozwolić. Zmuszone są wtedy zrobić to we własnym zakresie, w oparciu o źródła i analizy statystyczne pochodzące z publicznych zasobów dużych firm badawczych. Małe firmy są zdecydowanie bliżej klienta niż duże korporacje, przez co mogą szybko reagować na zmiany preferencji zakupowych kupujących i wahania nastrojów na rynku. Przed rozpoczęciem działalności należy w miarę możliwości sprawdzić konkurencję pod kątem oferowanych towarów oraz jakości obsługi. Jeśli założymy, że nasze podejście do klienta i do jakości oferowanych przez nas usług może być główną przewagą konkurencyjną, to musimy być w tej dziedzinie lepsi od konkurencyjnych sklepów. Nie zapomnijmy jednak, że proste badanie rynku we własnym zakresie narażone jest na błędy i wyniki takich analiz nie zawsze muszą być wiarygodne. Ważne jest to, żeby nieustannie obserwować otoczenie i śledzić każdy ruch konkurencji, gdyż nasza oferta musi być ciągle dopasowywana do potrzeb rynku, który ze swojej definicji ma dynamiczny charakter.

W jaki sposób sprawdzać konkurencję?

Do badania konkurencji najlepiej posłużyć się Internetem, jako narzędziem darmowym i skutecznym w wyszukiwaniu informacji. Warto posłużyć sie wyszukiwarkami i porównywarkami cen oraz branżowymi katalogami sklepów internetowych. Są to aktualne i precyzyjne źródła danych o bieżącej ofercie sklepów działających w naszej branży. Najważniejsze aspekty, na jakie należy zwrócić uwagę w badaniu konkurencji to nowości, promocje i ogólny przedział cenowy asortymentu oferowanego przez sklepy w naszej branży. Na podstawie badań rynkowych należy tak skonstruować ofertę, aby nasze produkty nie były najdroższe, ale możliwie najtańsze, bo w świecie handlu bardzo często cena odgrywa kluczową rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Nie zaszkodzi zrobić praktycznego rozeznania wśród konkurencji jako zwyczajny klient i szczegółowo przyjrzeć się procesowi obsługi klienta, a następnie wyciągnąć wnioski i zaplanować to w swoim sklepie internetowym w lepszy sposób.

Skup się na własnej niszy

Jeśli nie dysponujemy dużymi środkami finansowymi na rozwój sklepu internetowego, a nasze możliwości inwestycyjne nie pozwalają na rozpoczęcie od początku działalności na dużą skalę, to warto postawić na wąską niszę rynkową. Skierujmy swoją ofertę do wąskiej grupy odbiorców, która może być zainteresowana specjalistycznym lub rzadkim towarem. Taką wąską grupę odbiorców jest łatwiej wyselekcjonować, a dotarcie do niej nie wymaga dużych nakładów finansowych. Odpowiednio skonstruowana oferta i przeprowadzone działania marketingowe pozwolą na osiągnięcie satysfakcjonującego zysku. W marketingu skierowanym do wąskiej niszy, powinniśmy się skupić na precyzyjnej identyfikacji potrzeb klientów i zaspokojeniu ich w jak największym stopniu. Odpowiednie skierowanie oferty do wąskiej grupy potencjalnych klientów jest dobrym i efektywnym sposobem na rozpoczęcie działalności dla małego sklepu internetowego. W przypadku niewielkiego sklepu internetowego, zaspokojenie potrzeb indywidualnych klientów jest kluczowe do osiągnięcia sukcesu. Im większa nasza nisza, tym trudniej będzie przedstawić odpowiednio sprofilowaną ofertę i zaspokoić oczekiwania wszystkich odbiorców. Warto mierzyć siły na zamiary, bo wejście na duży rynek bez doświadczenia i pieniędzy skazuje mały sklep internetowy na pewną porażkę w walce z dobrze prosperującą konkurencją. Należy pomyśleć i dobrze zaplanować poziom rentowności naszego sklepu internetowego i dopasować budżet i narzędzia funkcjonowania do naszych oczekiwań oraz warunków panujących aktualnie na rynku.

Jak znaleźć niszę?

Wyszukanie dziedziny, która będzie najbardziej pasowała do profilu naszej działalności handlowej nie jest łatwym zadaniem. Warto zastanowić się nad tym, w czym jesteśmy najlepsi, w czym czujemy się mocni i na temat jakiej branży posiadamy największą wiedzę. Należy wybrać segment rynku, który jest dla nas najbardziej przystępny i działanie w jego obszarze będzie sprawiało nam autentyczną przyjemność. Innym sposobem na wyszukanie odpowiedniej niszy rynkowej jest wyszukanie ciekawego asortymentu za granicą i staranne zaplanowanie tego, w jaki sposób przenieść sprzedaż danego towaru na rodzimy rynek. Warto rozważyć skontaktowanie się z dostawcą lub producentem danego asortymentu i zaproponować przedstawicielstwo handlowe na lokalnym krajowym rynku. Kiedy już zdecydujemy się na działalność handlową w danej branży, to kolejny krok powinien polegać na poznaniu i nauczeniu się swoich klientów, należy poznać ich potrzeby i język jakim się posługują. Trzeba dogłębnie poznać cechy swoich potencjalnych klientów. Budując grupę odbiorców, należy zawężać niszę do momentu, gdy będziemy mieć pewność, że nasi klienci będą mogli sobie pozwolić na nasz produkt i będziemy w stanie przekonać ich do zakupów w naszym sklepie internetowym. Należy wyszukać wszystkie miejsca w Internecie, w których mogą przebywać klienci z upatrzonej grupa docelowej i najlepiej jak to będą serwisy internetowe, gdzie nie reklamuje się jeszcze nasza konkurencja.

Analiza rynku jest bardzo ważną częścią planowania biznesu w Internecie. Bardzo wielu ludzi zaczynających sprzedaż internetowa myśli, że założy sklep internetowy z dowolnym asortymentem i ten towar sam się sprzeda bez nakładu pracy. Takie myślenie jest oczywiście błędne. Sklep internetowy to poważne przedsięwzięcie biznesowe, które musi być dokładnie przemyślane i zaplanowane jeszcze przed samym uruchomieniem. Założenie sklepu to nie problem. Problemem jest wyszukanie odpowiedniego asortymentu oraz odnalezienie obszaru w sieci, gdzie nasz sklep zostanie dobrze odebrany i znajdą się klienci na nasze produkty. Wymaga to zwykle dużego nakładu pracy koncepcyjnej i analitycznej. Ta część planowania biznesu musi być zawsze potraktowana bardzo poważnie, gdyż konkurencja będzie czekała na każdy nasz błąd i z pewnością wykorzysta go jeśli będzie miała do tego okazję.


Artykuł powstał w ramach akcji: przepisnasklep.pl