W obecnych czasach firmy coraz częściej przenoszą swoją działalność do Internetu. Jeśli ktoś pragnie dotrzeć do określonej grupy odbiorców coraz częściej decyduje się rozpocząć działalność w sieci. Tutaj jest znacznie większe pole manewru, jeśli chodzi o odpowiedź na oczekiwania rynku, klientów. Jedną z raczkujących dziedzin w sieci jest poligrafia. Ciekawym pomysłem na swój projekt w sieci jest drukarnia internetowa.

Otwierając biznes w wirtualnej rzeczywistości trzeba jak w każdym innym przypadku przemyśleć sprawę, postarać się wyliczyć koszty i opracować dobry biznes plan . Zainwestowane pieniądze w domenę, utworzenie strony nie są już wirtualnym bytem, ale wkładem, który ma w przyszłości zaowocować zyskami. Ważną sprawą jest fakt, że drukarnia internetowa powinna konkurować z innymi przede wszystkim ceną.

Większość małych firm nie stać, by drukować swoje materiały promocyjne w dużych drukarniach. Ceny są tam zazwyczaj bardzo wysokie. Dodatkowo nakłady drukowanych materiałów, jakie mogą zaoferować są zbyt duże dla potrzeb mniejszych przedsiębiorstw. Ale nie oznacza to, ze nie korzystają z tych samych form promocji. Potrzebują wizytówek, ulotek, firmowych opakowań etc. Jest szansa, że oferując mniejsze nakłady odpowiemy na oczekiwania wielu przedsiębiorców. Istotna sprawa to reklama. Należy rozpropagować nazwę drukarni w sieci. Ważną kwestią jest początkowa obecność w lokalnych mediach drukowanych i portalach, by później móc walczyć o rynek ogólnopolski.

Dodatkowym atutem w tej działalności jest skrócony czas zamówienia. Szybkość i solidność w wykonywaniu zleceń może być okazją do wyrobienia dobrej marki wśród klientów. Praktycznie nie trzeba zatrudniać pracowników, co znacznie obniża koszty. Sama strona internetowa może być wykorzystywana jak najmocniej promocyjnie poprzez prezentację dotychczasowych wykonanych zleceń, co staje się również oznaką solidności naszej drukarni.

Pamiętajmy, iż trzeba dokładnie wyliczyć koszty wysyłki towaru, wraz z cenami jakie chcemy przedstawiać, by konkurować z innymi tego typu firmami. Nie jest to łatwą sprawą. W zasadzie są dwie możliwości. Możemy korzystać z usług Poczty Polskiej, bądź firm kurierskich. W przypadku Poczty Polskiej koszt wysyłki paczki do 2 kg wynosi około 7-8 zł + 3,5 zł opłaty za pobranie. Biorąc pod lupę ceny w firmach kurierskich zauważymy, ze są one często bardzo różne. W naszym wypadku koszt wysyłki paczki do 30 kg wynosi 135 zł + czterozłotowy koszt pobrania.- opowiada Mirek, pracownik jednej z warszawskich firm kurierskich.

Przy współpracy z firmą kurierską istotne jest podpisanie specjalnej umowy, która przy częstym wysyłaniu pozwoli nam wynegocjować niższe stawki.

Jeśli chodzi o ceny to warto kierować się rozsądkiem. W wypadku drukarni offsetowej(nakłady rzędu 1000- 10000) tylko tak można przyciągnąć klientów. Przykładowy druk 1000 sztuk dwustronnie foliowanych, pełnokolorowych kalendarzyków listkowych nie powinien być większy niż 55 zł., zaś wizytówek w tej samej ilości, w pełnym kolorze- 60 zł.


Autor: Patryk Szczerba