Zima za pasem, jednak umysły przyszłych biznesmenów powinny być w ciągłej gotowości. A o czym myśli się patrząc przez szybę na zmarzniętą ziemię, jak nie o ciepłym lecie i tropikalnych upałach. Jeśli lato jest zbyt gorące, często ratunkiem jest klimatyzacja. W jaki sposób założyć firmę zajmując się instalacją i produkcją urządzeń klimatyzacyjnych?

Do niedawna na luksus związany z klimatyzacją mogły sobie pozwolić jedynie duże firmy, których do instalacji urządzeń chłodzących zobowiązywały przepisy. Nikt nie ukrywał, że była to inwestycja droga jednak coraz większe zapotrzebowanie na tego typu komfort spowodowało ruch na rynku. Pojawiły się urządzenia niemarkowe, chińskie, bardzo tanie. Wraz z napływem nowego sprzętu zaczęły pojawiać się firmy instalujące i dostarczające sprzęt praktycznie z dnia na dzień.

W tej branży warto zadbać zawczasu o sprowadzenie sprzętu i przyjęcie zamówień. Problemem, nie tylko w tej branży jest duża niepewność. Lato może być chłodne, a klienci często przypominają sobie o zakupie takim jak klimatyzator dopiero w momencie, gdy upały zaczynają dotykać ich bezpośrednio. Na niestabilność inwestycji wpływa również fakt, że sprzęt często jest nienajlepszej jakości, ponieważ pochodzi głównie z Chin, kraju w którym produkty przeważnie nie są najlepszej jakości. To wpływa na obniżenie standardu usług, a co za tym idzie na większą konkurencję wśród zajmujących się tą działką firm.

Zakładaniem klimatyzacji nie do końca może zajmować się każdy przedsiębiorca. Oczywiście, o ile do prowadzenia samej firmy nie są potrzebne żadne specjalne zezwolenia, to montaż wymaga już ukończenia odpowiednich kursów zawodowych. Dodatkowo potrzebne są uprawnienia do obsługi urządzeń, które mają związek z gazami niebezpiecznymi dla środowiska. Warto zadbać o własne biuro, choć można prowadzić tzw. działalność na telefon. Ważne jest żeby powiadomić świat o istnieniu firmy i dotrzeć do potencjalnych klientów, m.in. innych zakładów usługowych, gdzie klimatyzacja może się przydać.

Z pewnością będzie nam potrzebne zaplecze techniczno- magazynowe z powierzchnią oscylująca wokół 70- 80 mkw. Tam będzie przechowywany sprzęt, który musi być dobrej jakości. Jak uczy doświadczenie nie należy oszczędzać na sprzęcie. Dodatkowo potrzebny będzie samochód, najlepiej minivan.

Wyliczenia mówią, że jednemu montażyście uda się zamontować ok. 20 urządzeń w miesiącu, zaś koszty jakie z tego tytułu zostaną poniesione znacznie zmniejszą nasze zyski.. Po kalkulacji dokładniejszej okazuje się, że wariant dla małych klientów nie wchodzi w grę, ponieważ szanse na przetrwanie firmy na rynku są bardzo niewielkie. Główną przyczyną jest sezonowość tego biznesu. Takie ryzyko można byłoby podjąć, gdyby firma była w obiegu przez cały rok, a nie tylko w czasie jednego kwartału.

Pytanie, które trzeba sobie postawić to target, do którego chcemy skierować swoją ofertę. Warto zastanowić się nad usługami dla większych podmiotów. Wtedy zmieniają się nieco realia, również planowanie ulega korektom. Szczyt sezonu nie przypada na okres letni, a na początek i koniec roku. Plusem jest fakt, że taka działalność jest bardziej przewidywalna. Klient oczekuje gwarancji, że praca będzie wykonana dobrze, a dodatkowo jest w stanie przeznaczyć wyższe środki na to, by inwestycja była dla niego opłacalna. Należy wspomnieć, że firm o takim kalibrze działalności nie jest wiele, dlatego istnieje szansa na trwała współpracę z wieloma podmiotami, które często nie oczekują wyłącznie samej klimatyzacji, ale także np. wentylacji.


Autor: Patryk Szczerba