Turystyka to w ostatnim czasie niezwykle modne słowo w naszym kraju. Wydaje się, że Polska cały czas nie wykorzystuje potencjału, jaki istnieje jeśli chodzi o prezentację walorów i pięknych zakątków. Cały czas też rozwija się rynek biur turystycznych. Choć jest on trudny, to możliwe jest wyróżnienie się wśród wielu biur oferujących swoje usługi klientom.

Najlepszym pomysłem może okazać się inwestycja w turystykę szeroko rozumianą jako „turystyka regionalna”. Popularność zdobywa teraz wypoczynek na łonie natury, bez skrępowań związanych z przewodnikiem czy ściśle zaplanowanym rozkładem wycieczki. Duże firmy nie są w stanie zapewnić takiej rozrywki na wysokim poziomie. Są skupione na ofercie przeznaczonej dla zamożniejszej części klientów.

Polska jako kraj jest bardzo atrakcyjna turystycznie. Czemu nie spróbować rozpropagować więc jakiegoś miejsca, które do tej pory znane było małej rzeszy mieszkających tam osób. Warto w ten sposób dojść do współpracy z większą firmą, którym będziemy mogli nasz pomysł i projekt sprzedać. Warunkiem powodzenia jest rzetelność i przygotowanie usług. Jakość musi być jak najwyższa.

Raczej nie warto nastawiać się na otwarcie biura podróży w klasycznej wersji, zwłaszcza nastawionego na organizację i sprzedaż wycieczek zagranicznych. Ten segment rynku został już praktycznie w całości nasycony i miejsca dla „nowych graczy” jest bardzo niewiele.

Decydując się na otworzenie biura podróży trzeba pamiętać, że wymogi odnoszące siędo prowadzenia biura podrózy ostatnio mocno się zmieniły. Po pierwsze potrzebne jest zezwolenie z urzędu wojewódzkiego. Starania o taki dokument trzeba poprzedzić przedstawieniem umowy gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych. Warto też zajrzeć na stronę internetową misterstwa finansów www.mf.gov.pl, gdzie dowiemy się więcej o podatkach i związanych z tym problemach w związku z działalnością biura podróży.

Na otworzenie biura będziemy musili przeznaczyć ok. 15- 20 tys zł. Oczywiście trzeba pamiętać o jakości usług, a więc sprawdzenie miejsc wdo których wysyła się klientów, a także o wszelkiego rodzaju przedpłatach i zaliczkach.

Ważne byśmy określili wyraźnie specjalizację,a także profil klienta, do którego chcemy dotrzeć. Musimy dokładnie znać oczekiwania i nastroje klienta. Tutaj dochodzą także takie sprawy jak możliwości finansowe osób, które pragną skorzystać z oferty naszego biura podrózy. Potrzebne jest rozeznanie w miejscach, do których będą wysyłani turyści, aby uniknąć przykrych niespodzianek związanych z ewentualnymi roszczeniami z ich strony.

Życzymy powodzenia i radzimy, by otwierać biuro wczesną wiosną, gdy zainteresowanie letnimi wyjazdami gwałtownie wzrasta.


Autor: Patryk Szczerba