Rozmowa z Jarosławem Grobelnym na temat tworzenia agencji internetowej.
Marek Jereczek: Kto może założyć Agencję Internetową?
Jarosław Grobelny: Praktycznie każdy może założyć Agencję Internetową, która świadczyłaby usługi w zakresie tworzenia stron i sklepów internetowych oraz wdrażałaby systemy automatyzowania procesów biurowych.
Żeby działała ona sprawnie należy koniecznie zatrudnić Webmastera (kreatora), programistę – informatyka, grafika i specjalistę od marketingu, który jednocześnie będzie pełnił rolę sprzedawcy usług. To jest wymóg minimum.
Można jednak ograniczyć zatrudnienie, korzystając ze specjalnie przygotowanych narzędzi, które służą do tworzenia profesjonalnych stron i sklepów internetowych, pozwalających jednoczenie automatyzować procesy biurowe. Narzędzia takie dostarcza między innymi szwajcarska firma Worldsoft AG.
Co trzeba wiedzieć, żeby móc korzystać z tych narzędzi?
Trzeba jedynie poznać zasady tworzenia stron i sklepów internetowych. Oznacza to, że trzeba umieć powiązać oczekiwania klientów i użytkowników tych produktów. Nie trzeba znać natomiast języków programowania, takich jak np. HTML i PHP, które służą do tworzenia stron i sklepów internetowych. Nie trzeba umieć także tworzyć grafiki. Wszystko dostarcza (bezpłatnie) Worldsoft.
Oczywiście osoby znające języki programowania oraz umiejące tworzyć grafikę będą mogły realizować także nietypowe lub bardziej zaawansowane zlecenia klientów.
Od czego należy zacząć? Co jest potrzebne do stworzenia takiej Agencji?
Najlepiej rozpocząć od przeanalizowania swoich predyspozycji. Jeśli ktoś jest kreatywny i potrafi pozyskiwać klientów na oferowane usługi, to może Agencję Internetową w oparciu o narzędzia Wordsoft prowadzić nawet samemu.
Jeśli brakuje jemu określonych predyspozycji, koniecznie należy rozważyć zatrudnienie określonych specjalistów (np. Webmastera CMS Worldsoft, jeśli brakuje jemu kreatywności lub specjalistę od sprzedaży i marketingu jeśli danej osobie brakuje „żyłki handlowej”).
Jeśli przyszły właściciel chciałby oprzeć swoją działalność o narzędzia Worldsoft należy zapisać się na bezpłatne spotkanie informacyjne organizowane przez jedno z certyfikowanych Internet Trening Center, np. www.itc-poznan.pl, www.itc-gniezno.pl , czy www.ws-konsulting.info .
Jakie koszty należy ponieść przygotowując usługi dla klientów na bazie narzędzi Worldsoft?
Agencja Internetowa, która zostaje partnerem Worldsoft AG, korzysta ze wszystkich dostępnych narzędzi bezpłatnie. Oznacza to, że przygotowując zlecenie dla klienta nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów, poza pracą (poświęconym czasem) osób pracujących nad zleceniem. Jedynym wymogiem jaki stawia Worsoft (w dążeniu do zapewnienia najwyższej jakości firmowanych przez siebie produktów) jest przejście intensywnego szkolenia w jednym z certyfikowanych Internet Trening Center (w Polsce / www.itc-poznan.pl /, Austrii, Niemczech lub Szwajcarii) i zdanie egzaminu online.
Czy takie szkolenie jest odpłatne?
Szkolenie, które pozwala Agencji Internetowej posługiwać się narzędziami Worldsoft i jednocześnie logo: Certyfikowany Webmaster CMS Worldsoft, Certyfikowany Konsultant E-commers oraz Certyfikowany Konsultant E-business jest odpłatne. Koszt takiego szkolenia wraz z egzaminem online nie przekracza jednak wartości jednego zlecenia, zrealizowanego na rzecz klienta.
Czy należy spełnić jakieś wymagania, żeby wziąć udział w takim szkoleniu?
Żeby móc uczestniczyć w szkoleniu, nie trzeba znać programów do tworzenia stron www, czy też wykonywania grafiki. Wszystkie niezbędne elementy dostarcza Worldsoft. Jedynym wymogiem jest udział w spotkaniu informacyjnym. Chodzi bowiem o to, że osoba, która chce tworzyć Agencję w oparciu o narzędzia Worldsoft robiła to w sposób zupełnie świadomy, żeby wiedziała jakie są możliwości systemu oraz ewentualne koszty.
Jakie są koszty prowadzenia takiej działalności?
Jeśli dana osoba zdecyduje się na korzystanie z narzędzi Worldsoft to niewielkie. Poza kosztem szkolenia, dochodzą jedynie koszty sprzętu. Niezbędne oprogramowanie (w tym grafika, skiny, elementy flash) Agencja ma do dyspozycji gratis.
Jeśli chodzi o sprzęt to potrzebny jest: komputer PC, drukarka (najlepiej kolorowa), skaner, aparat cyfrowy (jeśli właściciel Agencji chciałby wyręczać klienta w przygotowaniu potrzebnych zdjęć) i oczywiście dostęp do Internetu. To w zupełności wystarczy. Jeśli dana osoba chciałaby tworzyć Agencję w oparciu o własne rozwiązania, budując je na potrzeby klientów od podstaw, to należy doliczyć koszty dość drogiego oprogramowania od kilkuset do kliku tysięcy złotych.
Czy są jakiś dodatkowe korzyści z wykorzystania narzędzi Worldsoft przy tworzeniu Agencji Internetowej?
Zdecydowanie tak. Agencja Internetowa działa pod marką Worldsoft. Oznacza to, że należy ona do jednej z setek agencji działających w ponad 300 miastach Europy. To obecnie 12 tysięcy klientów obsługiwanych przez agencje spod znaku Worldsoft. To także odpowiednio przygotowane i dostępne dla każdej Agencji profesjonalne materiały reklamowe i narzędzia marketingowe (od skryptu rozmowy z klientem, poprzez odpowiednio przygotowany druk zamówienia, umowy, aż po formularz zakończenia zlecenia). Wszystko to dostępne bez dodatkowych kosztów (Agencja pokrywa jedynie koszty zakupu materiałów reklamowych. Jednak ich używanie jest uzależnione wyłącznie od potrzeb danej Agencji).
Czy są jakieś ograniczenia co do liczby Agencji Internetowych działających w oparciu o narzędzia Worldsoft na danym terenie?
Nie ma takich ograniczeń. Obowiązuje tutaj normalna gra rynkowa.
Jakie jest zapotrzebowanie na usługi takiej Agencji?
Należy założyć, że przynajmniej na samym początku tworzymy Agencję, która swoich klientów będzie poszukiwała wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Obecnie szacuje się, że potencjalnych klientów na usługi związane z tworzeniem stron i sklepów internetowych oraz wdrażaniem systemów automatyzacji procesów biurowych jest w całej Polsce około 900 tysięcy (mikro, małe i średnie firmy). Czyli rynek jest całkiem pokaźny.
W jaki sposób poszukiwać klientów?
Klientów można poszukiwać wśród swoich znajomych, na żółtych stronach książek telefonicznych, w Internecie (analizując strony, czy sklepy Internetowe aktualnie posiadane przez posiadanych klientów), dając ogłoszenia drobne, prowadząc działania telemarketingowe czy też uczestnicząc w spotkaniach branżowych. Inwencja właściciela Agencji jest tutaj nieograniczona.
Czy są jakieś zagrożenia związane z funkcjonowaniem Agencji Internetowej?
Raczej nie. Wystarczą tutaj zwykłe predyspozycje do prowadzenia działalności gospodarczej na wolnym rynku.
Więcej informacji na temat Agencji Internetowej dla każdego można uzyskać na stronie: www.itc-poznan.pl , www.itc-gniezno.pl lub www.ws-konsulting.info .
IG InfoGROBELNY Ilona Grobelna, ul. Gębarzewska 50 C, 62 – 200 Gniezno;
Tel./ Faks: 0 61 425 02 11; Tel. komórkowy: 0 510 345 057; NIP: 784–116–40–05, Regon: 300291086; Wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta Gniezna pod numerem: 017436
Firma IG InfoGROBELNY Ilona Grobelna jest certyfikowanym partnerem Worldsoft AG, Puits-Godet 12, CH-2000 Neuchàtel