Na rynku pojawia się coraz więcej agencji reklamowych. Jest to sfera działalności, która cały czas nie jest w pełni zagospodarowana i znajduje się w niej miejsce dla nowych inwestorów. Osoba pragnąca założyć taką agencje powinna poznać kilka ważnych kwestii. Oto kilka wskazówek i porad...
Najważniejszą sprawą jest oczywiście biznes plan . Później konieczne będzie zastanowienie się nad stopniem nasycenia rynku. Ważne jest, by starać się znaleźć takie miejsce, gdzie szanse powodzenia będą realne. Paradoksalnie może się to udać w mniejszych miejscowościach, gdzie branża reklamowa ściśle powiązana z mediami cały czas rozwija się. Podejmując się zadania założenia i utrzymywania agencji reklamowej niezbędna jest znajomość prawa. Chodzi tu przede wszystkim o prawo autorskie i prawo konkurencji.
Aby założyć agencję nie potrzeba żadnych zezwoleń ani koncesji. Forma prawna również jest dowolna, możemy działać jednoosobowo lub w spółce. Trzeba jednak pochylić się nad istotnymi elementami z wiązanymi z zagadnieniami ściśle prawniczymi. Warto zastanowić się nad współpracą z prawnikiem, który rzetelnie i fachowo mógłby doradzić w danych kwestiach.
Tworząc reklamę tworzy się utwory. Tak mówi ustawa o prawie autorskim. W tym momencie może pojawić się problem dotyczący praw autorskich do danych dzieł. Niezmiernie ważny jest przepis, który mówi, iż w momencie stworzenia utworu przez pracownika wszelkie prawa autorskie nabywa pracodawca. Agencja ma 2 lata od momentu przyjęcia pracy na jej użytek. Jeśli nic się w tym czasie nie wydarzy pracownik może wyznaczyć na piśmie termin na rozpowszechnianie dzieła. Potem prawa autorskie wracają do pracownika. Również warto zaznajomić się z zapisami mówiącymi co dzieje się z danym utworem, gdy pracownik odejdzie z firmy lub gdy nie jest zatrudniony jeszcze w firmie, a przebywa jedynie na stażu.
Pamiętajmy, że nie każda reklama może być rozpowszechniona. Klient, który pragnie daną reklamę zamówić po prostu musi o tym wiedzieć. W Polsce niedopuszczalne i zabronione jest reklamowanie hazardu, a więc wszelkiego rodzaju gier. Wykluczone są w takim razie reklamy punktów bukmacherskich. Dotyczy to jednak wyłącznie firm polskich. Te ograniczenia nie obowiązują w przypadku firm zagranicznych. Zakazy występują też w reklamowaniu wyrobów tytoniowych, alkoholi, ale także pojawiają się w produktach żywnościowych i leczniczych.
Wiedza to dotycząca zakazów i ograniczeń jest konieczna, by później spokojnie móc produkować reklamę. Takie kwestie jak zakaz nadawania reklam, w których występuje dyskryminacja ze względu na rasę, płeć, narodowość czy też takich, w których występują dzieci wprost nakłaniające dzieci do kupowania danych produktów muszą być nam dobrze znane. Szczególnie istotne są ramy tych zakazów, czego powinniśmy się dowiedzieć, kontaktując się z prawnikiem.
Ważną sprawą jest też nieuczciwa konkurencja. W tym pojęciu zawiera się wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, fałszywe oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów lub usług, naśladownictwo produktów, nieuczciwa reklama itd. Jeśli naszym produktem jest spot będący w sprzeczności z dobrymi obyczajami, uchybiający godności człowieka, wprowadzający odbiorcę w błąd, odwołujący się do uczucia lęku, do przesądów może zostać zakwalifikowany jako reklama noszą znamiona nieuczciwej konkurencji. Do tej grupy zaliczą się również tzw. reklama porównawcza. Aby opanować wszystkie obostrzenia zaleca się bardzo dokładne przestudiowanie ustawy o prawie autorskim. Powodzenia.
Autor: Patryk Szczerba