Rozmowa z Sylwią Izabellą Matczak, właścicielką IN SPE GRUPA MARKETINGOWA:
Marek Jereczek: Jak rozpoczęła Pani własną działalność gospodarczą? Skąd czerpała Pani inspiracje, pomoc? Dlaczego zdecydowała się Pani akurat na taką działalność?
Sylwia Matczak: Z czasem, kiedy przybywa doświadczenia i kontaktów, człowiek staje przed kolejnym wyzwaniem i zastanawia się nad tym, co będzie dalej. Ale to jeszcze nie sygnał, by założyć własną firmę i działać na własny rachunek.
Moja decyzja została poprzedzona wnikliwymi badaniami rynku wybranej grupy klientów. Okazało się, że rynek bardzo zmienił się od 1995 roku, kiedy to powstał marketingowy boom na działania z zakresu reklamy. Późniejsza długa kilkuletnia „cisza” w wielu firmach w zakresie budżetów marketingowych, mocne cięcia kosztowe doprowadziły do zubożenia działań marketingowych lub ich całkowitego zaniechania.
Zmieniający się rynek handlu i usług poniekąd zmusza klientów do zastosowania owych działań. Firmy bogatsze w doświadczenie lat 90- tych i uzbrojone w budżety (mocno ograniczone) chcą działać w zakresie marketingu w sposób nowoczesny i realny. Pomysł na obniżanie kosztów to właśnie outsorcing marketingowy. Jeszcze nie rozwinął skrzydeł w Polsce, ale coraz więcej firm sięga po sprawdzone rozwiązania i doświadczenie ludzi specjalizujących się w tego typu usługach. Oferta skierowana jest do małych i średnich firm. Duże firmy zatrudniają szeregi specjalistów w swoich strukturach wspomagając się agencjami reklamowymi i domami mediowymi na europejskim poziomie. Nie oznacza to jednak, że większe firmy nie korzystają z outsorcingu marketingowego.
Na jakie trudności może natrafić osobą chcąca rozpocząć działalność w branży doradztwa marketingowego?
Trudności jakie powoduje wszechobecna biurokracja spotkają każdego, kto chce prowadzić własną działalność. Jest to pewne. Natomiast co do branży, to zależy bardzo wiele od doświadczenia i kontaktów.
Od czego powinna zacząć osoba planująca działalność w tej branży?
Należy zbadać rynek i sprawdzić popyt na tego typu usługi. Mieć wiedzę i znać się na swoim dziele. Trzeba także przygotować ofertę ogólną. Zastanowić się do kogo kierujemy swoją ofertę, czyli rynki docelowe. Moja oferta nie ma ograniczenia czasowego i terytorialnego. Są duże możliwości szybkiego porozumiewania się, a także możliwości spotykania się ustalonym miejscu i czasie.
Jak od strony formalnej wygląda założenie tego typu działalności?
Założenie firmy to standardowe formalności: Urząd Miasta, ZUS, Urząd Skarbowy, bank, biuro księgowe. W Szczecinie nieco się polepszyło i teraz nowi przedsiębiorcy załatwiają swoje sprawy w jednym miejscu. Ja „szłam” przez wszystkie urzędy po staremu….”
Jakie kompetencje musi posiadać właściciel?
Duża rolę ogrywa doświadczenie i wiedza, ale nie tylko ta teoretyczna. Kładę nacisk na wiedzę praktyczną, którą zdobywa się latami i w różnych miejscach, na różnych stanowiskach. Bez tego będzie ciężko, sama teoria to trochę za mało.
Nie podjęłabym się dziś pracy np. jako Makler nieruchomości, nie znam się na tym.
W co warto wyposażyć lokal i jakim sprzętem dysponować przy tego typu działalności?
Podstawą do działania w tej materii to komputer, telefon z Internetem i drukarka, a także samochód, pozostałe elementy, są umowne.
Biuro nie musi być w dobrej lokalizacji i w centrum miasta. Takowe jest bardziej kosztowne i dodatkowo powstaje kłopot w dużych miastach z parkowaniem. Z pozostałych usług korzysta się na rynku zewnętrznym.
Czy i jakich pracowników zatrudnić?
S.M.: Zdecydowanie nie możemy zajmować się wszystkim w jednym czasie, w miarę przybywających zleceń będziemy zmuszeni do zatrudnienia pracowników i najlepiej z wiedzą marketingową. Na początek teoria wystarczy. Oczywiście dobrze jest także polegać na doświadczeniu innych.
M.J.: Jakie usługi warto oferować klientom w tej branży?
Usługi w tej dziedzinie należy dopasować do potrzeb klienta, ale oferta musi być szeroka i pełna, aby było w czym wybierać dopasowując usługi do wymogów i potrzeb Klienta. Należy także mieć bieżącą wiedzę z zakresu nowoczesnych technik marketingowych i szkolić się.
Jak najlepiej pozyskiwać klientów?
Wszystkie sprawdzone kanały i sposoby są dobre na ich pozyskanie. Warto pomyśleć o własnych działaniach marketingowych swojej firmy, zaplanować je i wdrożyć.
W tej dziedzinie jest ważne zachowanie podstawowych zasad etyki w biznesie, sami musimy być przykładem dla innych skoro chcemy kogoś pouczać i dawać wiedzę.
Z jakimi kosztami należy się liczyć przy zakładaniu tego typu działalności?
Założenie firmy 150 zł
Biuro –wynajem ok.1000 zł netto
Telefon i Internet ok.120 zł netto
Komórka ok. 150 zł netto
Biuro księgowe ok. 300 zł netto
Drukarka/fax/skaner/ksero- urządzenie wielofunkcyjne to koszt ok.500 zł netto
Komputer – laptop ok. 3000 brutto
Pozostałe koszty związane z działalnością bieżącą ok.500 zł
W przypadku zatrudnienia pracowników dochodzą koszty miesięcznych pensji wraz z kosztami (podatki, ZUS) ok. 2500 zł miesięcznie za 1 osobę.
Na czym i ile można zarabiać przy tego typu działalności?
Marża jest uzależniona od tego, czy korzystamy jeszcze z usług innych fachowców?, czy bazujemy na własnej wiedzy?. Wiadome jest, że nie możemy znać się na wszystkim.. Jeśli opracowujemy dla Klienta np. nowe strony www czy je rozbudowujemy, wówczas konieczne jest skorzystanie z pracy informatyka. Wtedy nasze marże są niższe o koszty usług obcych.
Jak ocenia Pani perspektywy rozwoju tej branży i szanse dla nowych przedsiębiorców?
To nowy i młody sposób na obniżanie kosztów marketingu. Upłynie jeszcze trochę czasu zanim firmy przekonają się, że nie muszą mieć w swoich strukturach pracownika marketingu na etacie z wszystkimi wysokimi kosztami wiążącymi się z zatrudnianiem i zwalnianiem. Nowoczesne zarządzanie to nie tylko dbanie o obecny stan w firmie, tylko przewidywanie przyszłości i prognozowanie. Warto zastanowić się nad przyszłością firmy i wykorzystaniem nowych rozwiązań w dziedzinie marketingu, które niosą ze sobą przede wszystkim obniżenie kosztów i świeże spojrzenie niezależnych osób.
Sylwia Matczak właścicielka IN SPE Grupa Marketingowa Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
|
Grupa Marketingowa IN SPE jest młodą firmą z dużym potencjałem, wiedzą i doświadczeniem. Z pewną grupą klientów współpracuje na zasadach pracy zadaniowej, wykonuje zlecenia jednorazowe.
Współpracuje na stałe z kilkoma Klientami z branży turystycznej w tym hotelarskiej oraz branży technicznej i IT. Każdy z moich Klientów ma inne potrzeby i wymagania, dlatego też zakres prac, sposób i system pracy jest odpowiednio dostosowany.