Coraz więcej Polaków zamiast szeroko pojmowanego tradycyjnego wypoczynku szuka alternatywnych rozwiązań. Jedną z form wypoczynku robiąca w ostatnim czasie niezwykła karierę jest agroturystyka. Polskie krajobrazy przyciągają nie tylko obywateli naszego kraju, ale również turystów zachodnich. Doceniają oni walory naszego kraju takie jak: gościnność, otwartość oraz polska zdrowa kuchnia. Wydaje się, że aktualnie trwa koniunktura na tego typu usługi, która w przyszłości może się nie powtórzyć. Zauważmy, że gospodarstw agroturystycznych jest coraz więcej. Warto więc zainteresować się sprawą...
Na początku oczywiście dbamy o dobrze skonstruowany biznes plan. W późniejszej fazie konieczne jest rozeznanie, czy w okolicy powstały tego typu placówki i co mają do zaoferowania swoim klientom. Przygotowując się do otworzenia gospodarstwa agroturystycznego musimy przygotować się na dość wysokie koszty. Rosną one, gdy miejsce, w którym będzie nasza działalność będzie musiało zostać nabyte. Komfortowa sytuacja jest wtedy, gdy jesteśmy właścicielem działki lub budynku i jedyne, co nam pozostaje to zakupić odpowiedni sprzęt, a więc meble itp. Dodatkowo może być potrzebny remont, lecz to zależy od tego jak oceniamy standard i zasadność ewentualnych potrzebnych konserwacji.
Pamiętajmy, że turystyczna lokalizacja musi być atrakcyjna. Oznacza to ni mniej ni więcej, że potrzebujemy odpowiedniej zachęty dla klientów w postaci blisko położonego jeziora, rzeki, czy morza. Dużym powodzeniem cieszą się tez tereny południowe, a więc góry. To pierwszy warunek dobrego startu. Kolejna sprawa, o którą powinniśmy zadbać, to reklama. Aktualnie nie pozostaje nic innego jak stworzyć profesjonalnie działającą stronę internetową, na której będą umieszczane zdjęcia pokoi, budynków i okolicznych terenów. Warto tez zadbać o odpowiednią informację ściśle turystyczną. Spróbujmy umieścić w skrócie najatrakcyjniejsze zalety regionu, ważne obiekty, czy rozkład autobusów. Pokażmy, ze teren, na którym znajduje się gospodarstwo agroturystyczne jest dobrym miejscem na wypoczynek. Dodatkowo potrzebne będą ulotki, foldery reklamowe będące doskonałą wizytówką naszego gospodarstwa podczas różnego typu spotkań. Warto spróbować działać w większej grupie ludzi zajmujących się agroturstyką, tworząc np. sieć. W tym momencie pojawia się szansa na dotarcie do większej klienteli. Najważniejsze żeby klient wyjechał od nas w dobrym humorze i chciał polecić dane miejsce innym. Ten warunek zostanie spełniony, jeśli obsługa i zachowanie wobec klienta będą na odpowiednim poziomie.
Samo pojęcie gospodarstwa agroturystycznego funkcjonuje od niedawna. Obecnie funkcjonuje definicja stwierdzająca, że dom posiadający 5 pokoi przeznaczonych dla gości, w którym mieszkają osoby zajmujące się działalnością rolniczą, na terenie do 5 tys. mieszkańców można nazywać gospodarstwem agroturystycznym. Co ważne, w tym momencie następuje zwolnienie właściciela z podatku dochodowego.
Pamiętajmy, ze istnieje możliwość pozyskania funduszy strukturalnych z Unii Europejskiej na bieżąca działalność gospodarstwa. W tym momencie warto zainteresować się działalnością Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa gościnne” przeprowadzającą kategoryzację gospodarstw. Jest ona o tyle ważna, że na podstawie odpowiedniej ilości punktów można otrzymać odpowiednio wysokie dotacje. Taka rekomendacja jest załącznikiem do składanego w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosku o dofinansowanie. Potrzebny też jest plan projektu.
Pieniądze, które zostaną przyznane można wykorzystać na określone cele. Chodzi tu o budowy i remonty domu, zakup i instalację wyposażenia, wszelkiego rodzaju maszyn i urządzeń. Dodatkowo możemy potrzebować odpowiednich funduszy na zakup zwierząt, będących częścią funkcji rekreacyjnej. Otrzymane fundusze możemy też spożytkować na przygotowanie dokumentacji technicznej i ekonomicznej naszego gospodarstwa. Istotne, że zwrotowi podlegać będzie 50 proc. wydatków związanych z inwestycją, nie więcej jednak niż 100 tys. zł.
Siłą gospodarstw agroturystycznych jest inność i bliskość natury. Taki interes najczęściej staje się udziałem całych rodzin. Wtedy łatwiej jest o kontrole wydatków i porozumienie co do wydawania i inwestowania funduszy. Są różnego rodzaju palcówki. Można postawić na ekologię, całkowite odcięcie od świata informacji poprzez celowe nieumieszczenie sprzętu telewizyjno radiowego. Ważny staje się w tym momencie kontakt z naturą i możliwość spędzenia czasu na świeżym powietrzu. Dodatkowym atutem będzie tzw. zdrowa żywność przygotowywana przez samych właścicieli z naturalnych produktów. To często jest najbardziej przyciągający element w tego typu działalności. Zadbajmy o standard. Nie musi być bardzo wysoki, ale ważne żeby odpowiadał naszym klientom. Czyste łazienki, gustownie pomalowane pokoje i miła atmosfera mogą okazać się niezwykle ważnym elementem w budowaniu ogólnego wizerunku gospodarstwa.
Zapewnijmy rozrywkę naszym gościom. Nieodpłatne wypożyczanie rowerów czy organizacja wycieczek mogą okazać się dla klientów równie istotne jak komfort w pokojach. Dodatkowo pamiętajmy, że najczęściej potrzebują ciszy i spokoju, a więc troszczmy się o to, by wyprzedzać ich potrzeby i nie zakłócać niepotrzebnie spokoju. Przede wszystkim darzmy sympatią naszych gości, a oni z pewnością nie zapomną o naszym gospodarstwie w późniejszych latach polecając je także najbliższym jako doskonałe miejsce do wypoczynku.
Autor: Patryk Szczerba