Ludzie przemieszczają się w obecnych czasach bardzo często. Wymuszona zmiana miejsca pracy pociąga za sobą zmianę miejsca zamieszkania. Również firmy zmieniając siedzibę, muszą być przygotowane na przeprowadzkę. Czy biznes związany z przeprowadzkami to dobry pomysł na własny interes...? Spróbujmy przyjrzeć się bliżej działalności takiej firmy.

Zaczynamy od biznesplanu . Później wymagana jest orientacja w działalności konkurencji oraz ich cenach i możliwościach. To ważne, by nie powielać działalności innego przedsiębiorstwa w tym samym sektorze, np. organizacja przeprowadzek dużych firm. Istotne jest o jakiej porze roku wystartujemy- sugeruje Paweł Kieć, właściciel firmy przewozowej z Lublina. Najlepszym wyjściem jest zaczynanie latem, najgorszym- zimą. Jeśli dysponujemy małym kapitałem zainteresujmy się mniej zamożnymi, prywatnymi klientami. Prawdziwe zyski przyniesie przeprowadzka dużych firm, które potrzebują czasami przewieźć bardzo duże przedmioty.

Na początku czeka nas egzamin w Instytucie Transportu Samochodowego, mającego filię w całym kraju. Pytania są różne. Z zakresu prawa, księgowości, zarządzania firmą, finansów. Zdający nie ukrywają, że jest on niezwykle wymagający. Egzamin + certyfikat to koszt 700 zł. na transport w kraju lub 800 zł na transport międzynarodowy.

Kolejna sprawa to licencja na przewóz rzeczy. O szczegóły należy pytać się w starostwie lub jeśli chcemy przewozić towar za granicę w Biurze Obsługi Transportu Międzynarodowego w Warszawie.

Będziemy potrzebować dobrego samochodu. Era żuków, starów już dawno minęła. Używany pojazd Fiat ducato to koszt 30- 40 tys. zł. Lepsze marki: MAN czy Mercedes kosztują średnio 120 tys. zł. Pamiętajmy, że samochód przewożący meble nie może mieć zaokrąglonych łuków, bo łatwo ulegają zniszczeniu. Konieczne są uchwyty, zaś ściany powinny być wyłożone matami lub ciepłymi kocami. Dodatkowo potrzebna może być wciągarka(1000 zł.), wózek (800 zł), deskorolka i przeróżnego rodzaju kartony oraz folie.

Warto zainwestować w tej branży w ludzi, których uczciwość powinna być krystaliczna. Ludzie często obdarzają ogromnym zaufaniem pracowników firm organizujących przeprowadzki, zostawiając im klucze od własnych mieszkań i domów. Pracownicy muszą być kulturalni, mili i uprzejmi. Nie zaszkodzi sprawdzić, czy zatrudniana osoba nie była karana. Na początku musimy zatrudnić osoby, które znamy lub członków naszej rodziny. Stopniowo wprowadzajmy kolejnych ludzi, obserwując ich w początkowej fazie zatrudnienia bardzo dokładnie.

System wynagrodzeń może być zachętą dla dobrych pracowników. Tutaj jednak należy się zastanowić nad wariantem godzinowym lub prowizyjnym. Stawki godzinowe mogą nie być motywujące. Z kolei prowizja może być dla wielu osób niezbyt wysoka.

Zainwestujmy w reklamę. Dobrym miejscem jest gazeta lokalna, ale również Panorama Firm lub książka telefoniczna. Stwórzmy stronę internetową i zadbajmy o odpowiednio wyeksponowane logo na uniformach pracowników i aucie. Najważniejsza jest jednak opinia klientów. Rzadko się zdarza, by dana osoba cały dorobek życia poświęciła firmie, której nazwę poznała przez reklamę. Pamiętajmy, ze wiarygodność buduje się też przez siedzibę firmy. Miejsce koordynacji, pewne „centrum” powinno być, choć na początku działalności firmy nie jest wymagane. Uczciwe zasady gry przewidują, że umówiona kwota za usługę od klienta może być pobrana dopiero po wykonaniu zadania. Same stawki warto negocjować . Są one oczywiście różne, w zależności od gabarytów przedmiotów a także wielkości miasta.


Autor: Patryk Szczerba