Kiedy wiemy już, co chcemy reklamować i do kogo chcemy skierować przekaz, należy przygotować kreację reklamową, która będzie promować daną markę, produkt czy też usługę. Gotowa kreacja pozwoli na kolejny krok, czyli wybór mediów, formatu oraz wielkości reklamy. Obecnie Internet daje olbrzymie możliwości - liczba dostępnych formatów oraz wielkości reklam pozwala z łatwością znaleźć rozwiązania najlepiej odpowiadające naszym potrzebom i możliwościom.

Leaderboard, full banner, double billboard czy też square button – te anglojęzyczne nazwy niewiele mówią osobom, które do tej pory nie miały styczności z internetową reklamą. Kryją się nimi wyrażone w pikselach wymiary lub inaczej wielkość konkretnej kreacji. A które z dostępnych rozwiązań wybrać, jakie są ich wady i zalety?

Dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że większe reklamy, takie jak double billboard (750 x 200 pikseli) są z jednej strony widoczne od tych mniejszych (np. square button – 125 x 125 pikseli), a z drugiej, oczywiście, odpowiednio droższe. Obecna w mediach drukowanych zasada, że im więcej miejsca reklamowego zajmiemy, tym więcej zapłacimy i tutaj ma zastosowanie

Wielkość kreacji ma decydujący wpływ na zawartość konkretnej reklamy: jeśli interesuje nas np. przekaz video, to lepiej nie korzystać z małych formatów. Cała reklama może być w tedy mało widoczna i, w konsekwencji, nieskuteczna, bo jej możliwości dotarcia do potencjalnych klientów będą ograniczone.

„Warto jednak pamiętać, że dla wielu osób duże reklamy są po prostu irytujące, szczególnie, jeśli przesłaniają dużą część strony internetowej. Może się, zatem okazać, że mniejszy format, który na pierwszy rzut oka nie przykuwa wzroku odbiorcy, osiągnie lepszy wynik niż całostronicowa kreacja wypchana po brzegi zawartością video.” – przypomina Piotr Kasprzycki, twórca Ad4Mass.pl, systemu do zarządzania reklamą w Internecie.

Do najpopularniejszych wielkości reklam należą:
• leaderboard (728 x 90 pikseli)
• square button (125 x 125 pikseli)
• standard skyscrapper (120 x 600 pikseli)
• full banner (468 x 60 pikseli)
• half banner (234 x 60 pikseli)
• half page ad (300 x 600 pikseli)
• billboard (750 x 100 pikseli)
• double billboard (750 x 200 pikseli)
• medium rectangle (300 x 250 pikseli)

Ważnym elementem w procesie planowania kampanii w sieci jest nie tylko kwestia wielkości, ale także znajomość formatów reklamowych. W obecnej chwili do podstawowych form reklamy w Internecie należą: display (czyli bannery wyświetlane na stronach www), ad-kontekst (czyli reklama ukryta w tekście) i linki sponsorowane.

„Intensywna kampania reklamowa (display) na głównych portalach jest w stanie zapewnić nam kilka milionów użytkowników w ciągu paru dni.” – wyjaśnia Grzegorz Krzemień, prezes agencji marketingu interaktywnego GoldenSubmarine.

Ale też mniejsza i tańsza, ale za to dobrze przemyślana kampania może odnieść zamierzony skutek.

Jak przygotować kreację?
Osoby, które posiadają zmysł estetyczny oraz potrafią posługiwać się narzędziami graficznymi lub programować w języku Flash mogą spróbować na własną rękę stworzyć kreację reklamową.

„W takim przypadku ważne jest jednak by przed publikacją reklamę obejrzało jak kilka osób np. znajomych, którzy chłodnym okiem ocenią czy rzeczywiście kreacja ta wygląda dobrze i nadaje się do emisji.” – mówi Piotr Kasprzycki z Ad4Mass.pl.

Jeżeli jednak nie potrafimy samemu stworzyć reklamy, warto zlecić to profesjonalistom. Nie ma bowiem nic gorszego niż amatorsko przygotowana reklama, która na pierwszy rzut oka wygląda jakby była robiona przez osobę, która się na tym nie zna. To może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego, czyli po prostu zniechęcić odbiorcę do usługi czy produktu.

Taką pracę można również zlecić profesjonalnym firmom, np. agencjom interaktywnym, które zajmują się tego typu działaniami. Jest to szczególnie ważne przy reklamach video, które muszą być przygotowane profesjonalnie, by nie wyglądały na „chałupniczą robotę”. Koszt przygotowania takiego filmu jest różny, ceny zaczynają się od kilku tysięcy, a kończą nawet na kilkudziesięciu tysiącach złotych.

Nie oznacza to, że zawsze musi być drogo. Systemy takie jak Ad4Mass.pl opierają się na założeniu, że reklama w Internecie nie musi być zawsze kosztowna i skomplikowana. Dlatego często można liczyć na konkurencyjną cenowo ofertę przygotowania reklamy.

„Nasz serwis oferuje pomoc grafików przy tworzeniu kreacji. Wystarczy wysłać maila ze szczegółami i czekać na propozycje.” – dodaje Kasprzycki.

Kiedy kreacja jest już gotowa, przed nami kolejny krok – zlecenie kampanii. Ale o tym już w następnym odcinku.