Podstawą sukcesu SPA jest optymalne wykorzystanie potencjału ośrodka. Dlatego już na początku warto sobie zadać pytanie: czym dysponujemy i co jest naszą największą siłą. A potem należy bezwzględnie ten kapitał wykorzystać.

„Kieruj swoim interesem, bo inaczej on tobą pokieruje.”
Benjamin Franklin

SPA jest SPA nierówne. Zupełnie inną klientelą są goście tzw. Day SPA (ośrodków ulokowanych w mieście), inną ci, którzy planują wyjazdy do Resortów SPA. Każda z grup gości ma pewne określone wymagania. Sukces ośrodków wypoczynkowych zależy od pomysłowości włodarzy SPA na wykorzystanie potencjału wynikającego między innymi z lokalizacji. Jak więc najefektywniej wykorzystać potencjał SPA ?

Po pierwsze: lokalizacja

W zależności od tego gdzie zlokalizowany jest ośrodek SPA należy adekwatnie zbudować ofertę. Zacznijmy od Day Spa. Jest to tzw. SPA „miejskie”. Charakterystyczną ich cechą jest inny proces decyzyjny klienta, który podlega działaniom impulsowym. „Dlatego na naszych klientów „w pogotowiu” czekają przez cały czas terapeuci” – uśmiecha się Elżbieta Żółtogórska, menadżer Day Spa przy ulicy Świdnickiej we Wrocławiu. „Nie jest to standard w każdym Day Spa. Koszty utrzymania obsługi przez cały czas są bardzo duże. Dla nas jednak priorytetem jest ciągła gotowość personelu. Bo zauważyliśmy że nasi klienci potrafią być kapryśni i wybierają bardzo różne pory odwiedzin”. A na jakie zabiegi warto stawiać w miastach ? Przede wszystkim zadbać powinno się o ich możliwie szeroki wachlarz. Głównie tych kosmetycznych. Goście Day Spa wymagają szerokiej oferty, a także profesjonalnej porady. Mieszkańcy miast większą uwagę przykładają także do cen – ponieważ SPA staje się zabiegiem kosmetycznym, elementem stylu życia, częścią dnia – co przekłada się na planowaną cześć budżetu codziennych wydatków, a nie dobrem stojącym ponad budżetem (wakacyjnym).

Zupełnie inaczej ofertę powinny konstruować resorty SPA. Resort, na co wskazuje definicja, jest ośrodkiem wyizolowanym, umiejscowionym poza dużymi skupiskami ludzi. Dlatego głównym motywatorem decyzji jest tu wartość dodana, która jest w stanie przekonać gościa o tym, że warto wydać niemałe pieniądze na pobyt w resorcie SPA. Co może być takim motywatorem ? W pierwszej kolejności atrakcyjna lokalizacja (bliskość atrakcyjnych szlaków turystycznych), dalej bogata oferta aktywności typu Wellness. Na koniec– filozofia. Intelektualna wartość dodana obiektów, która w dalszej kolejności implikuje pozytywne nastawienie gości.

Optymalnie wykorzystaj charakter miejsca

Jak widać powyżej – lokalizacja jest najważniejszym elementem budowania strategii i oferty ośrodka SPA. Są jednak jeszcze dodatkowe czynniki, wynikające z unikatowego charakteru miejsca.

W cenie dziś jest unikatowość. „Jedyne SPA mające w swojej ofercie rytualną turecką łaźnię – Hamam”; „jedyne SPA ALL Inclusive”, ”jedyne Spa oferujące zabiegi kosmetykami marki X” itp. To tylko niektóre z haseł, które można znaleźć na stronach kobiecych magazynów.

Najważniejszy jest pomysł. Marek Jankowski, właściciel Jeleniej Strugi SPA RESORT, tak wspomina początki swojej działalności „Dużo czytałem o zdrowej dla naszego organizmu działalności radonu. Postanowiłem to wykorzystać i dać ludziom możliwość inhalacji radonem w wyjątkowym miejscu, jakim niewątpliwie jest nieczynna kopalnia uranu w Kowarach”. Jelenia Struga SPA RESORT znajduje się w miejscu, gdzie jeszcze kilkadziesiąt lat temu znajdowała się kopalnia. Między innymi dzięki temu cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem gości. „Nasi goście przyjechali zainteresowani inhalatorium radonowym. Na miejscu czeka ich jednak dużo więcej- doskonale przygotowane zabiegi a także zawsze uśmiechnięta, fachowa obsługa. Wracają ze względu na holistycznie rozumiany charakter ośrodka, a nie tylko ze względu na same inhalatorium radonowe” – tłumaczy Wiesława Grześków, dyrektor Jelenia Struga SPA RESORT.

Dodatkową korzyścią płynącą z unikalnych właściwości miejsca lub wykorzystywania oryginalnych pomysłów jest możliwość pozyskania unijnych funduszy. Jelenia Struga na projekt : ”Wzrost konkurencyjności PROFI przez skojarzoną terapię radonową z aquatermokinezyterapią” uzyskała przeszło 500 000 pln.

Podsumowanie: znaj swoje mocne punkty.

Nie ma dwóch takich samych lokalizacji. Każde miejsce ma jakąś swoją historię, legendę, opowieść – konotację, którą można efektywnie wykorzystać budując wizerunek lidera rynku SPA. Dobra lokalizacja to olbrzymi kapitał, ale fakt, że SPA znajduje się poza „centrum”, niekoniecznie musi oznaczać porażkę. Bo - jak wskazał Einstein - wszystko jest względne. I centrum rozrywkowe niekoniecznie pokrywać się musi z centrum biznesowym.

Moda na SPA stale się nasila. Zabiegani ludzie coraz częściej zaczynają poszukiwać możliwości relaksu i regeneracji oraz tzw. „poczucia wellness”. Włodarze Jeleniej Strugi nie tylko starają się optymalnie korzystać z atrakcyjnej lokalizacji ośrodka. Nieustannie pracują również nad kształtem samej oferty, czego efektem jest wprowadzenie w Jeleniej Strudze pierwszej w Polsce oferty Spa & Wellness All Inclusive PLUS.