Naturalnymi towarzyszami naszego codziennego życia są zwierzęta. Te małe i trochę większe często goszczą w naszych domach. Występuje wzajemne przywiązanie. W naszych miastach jest wiele sklepów zoologicznych. Praktycznie w każdym centrum handlowym wśród galerii zawsze można odnaleźć miejsce z akcesoriami i zwierzętami. Jakie wymogi trzeba spełniać i na co zwrócić uwagę? Spróbujemy rozwiać niektóre wątpliwości...

Po opracowaniu biznesplanu musimy pomyśleć o lokalizacji. Okolica , w której chcemy otworzyć nasz sklep powinna być gęsto zasiedlona. Daje to gwarancję, iż nasza klientela będzie w miarę stabilna. Zwróćmy uwagę, że nowe osiedla, a także miejscowości wymagają kompleksowej obsługi. Chodzi tutaj o artykuły spożywcze i wszelkiego rodzaju usługi, w tym także sklepy dla właścicieli zwierząt domowych. Z pewnością otwierając sklep w odpowiednim momencie w takim miejscu będziemy mogli liczyć na rozwój naszego interesu.

Na początku powinniśmy zapoznać się szczegółowo z przepisami o ochronie zwierząt i o rzadkich gatunkach, którymi handel jest ograniczony albo wręcz zabroniony. Poruszając się w tej branży musimy mieć świadomość, że potrzebne są rozliczne urzędnicze zezwolenia. Same przepisy są jasno określone, jednak dość surowe i wymagają samodyscypliny przedsiębiorcy.

Założenie sklepu zoologicznego wygląda tak samo jak każdej innej działalności gospodarczej. Forma prawna oraz rozliczenia podatkowe podlegają ogólnym zasadom, które zawarte są w przepisach. Istotne jednak, by przedsiębiorca pragnący sprzedawać zwierzęta w sklepie zapoznał się z ustawą o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r. Tutaj podane są ogólne wytyczne mówiące o warunkach trzymania zwierząt. Muszą mieć zapewnione podstawowe warunki egzystencji, chronić je przed zimnem, upałami i innymi pogodowymi niespodziankami. Ważne jest światło, możliwość zmiany pozycji ciała oraz zapewnienie pożywienia i wody. Wszystkie te wymogi wydają się być bardzo oczywiste, jednak niedopełnienie nawet najmniejszych procedur może grozić zamknięciem sklepu.

Obecnie coraz częściej zwierzęta sprzedawane są przez internet, co oznacza, że zwierzątko musi być później dowiezione do odbiorcy. Można wybrać dwie drogi. Zlecić innej firmie dostawę zwierząt lub zając się tym samodzielnie. Pamiętajmy, że zasady przewozu również objęte są określonymi wymogami. Wszystkiego możemy dowiedzieć się studiując dokładnie ustawę o ochronie zwierząt.

Ogólnie transport musi odbywać się w specjalnych warunkach oraz w odpowiednio wyposażonych pojazdach. Zabrania się transportu zwierząt chorych oraz zbyt młodych. Weryfikacja pojazdu odbywa się u powiatowego lekarza weterynarii, który wydaje pozytywna , bądź negatywną decyzję. Osobną kwestią jest kierowca. Również taka osoba przewożąca zwierzęta musi spełniać określone kryteria. Po szczegóły w tej sprawie warto zwrócić się właśnie do sekcji gospodarczej urzędu gminy lub do lekarza weterynarii , który powinien udzielić nam niezbędnych informacji.

Dokładne zapoznanie się z ustawami jest konieczne, by prowadzić tego typu biznes. Szczególnie jest to ważne przy sprzedaży niektórych gatunków zwierząt., którymi obrót bywa w Polsce obłożony wieloma ograniczeniami. Warto zapoznać się z rozporządzeniem ministra środowiska, w sprawie zezwoleń na przewóz przez granicę niektórych gatunków. W wielu wypadkach potrzebne są w danym wypadku odpowiednie zezwolenia ministra środowiska.

Reklamować warto się przede wszystkim na ulotkach oraz w prasie lokalnej, gazetkach dzielnicowych. Jeśli będziemy oferowali konkurencyjne ceny, fachową obsługę oraz komfortowe warunki dla zwierząt nasz biznes związany z zoologią powinien kwitnąć. Nie zapominajmy o kontakcie stałym z innymi właścicielami sklepów zoologicznych, dzięki któremu będziemy mogli dowiedzieć się i podpatrzeć niektóre rozwiązania dotyczące karmienia i przechowywania zwierząt. Dodatkowo przygotujmy się na odwiedzanie giełdy zwierząt, skąd będziemy kupowali nowy „towar” do naszego sklepu. Powodzenia!


Autor: Patryk Szczerba