Zwrot agencja pocztowa dla wielu osób brzmi tajemniczo. Nie jest to jednak tak skomplikowana działalność, jak może się z pozoru wydawać. Nawet mieszkając w małej miejscowość nasze dochody mogą powiększyć się o wpływy z tego rodzaju działalności. Przedstawiamy kilka porad jak rozpocząć działanie, jako agencja pocztowa.
W tym przypadku ważniejsze od biznesplanu jest rozeznanie, co do opłacalności takiego biznesu. Oczywiście tego pierwszego elementu nie można pominąć. Pamiętajmy, że agencja pocztowa może być traktowana wyłącznie jako dodatek do sklepów czy punktów usługowych. Nie przynosi ona wielkich dochodów. Poczta polska, zleceniodawca takich usług, oferuje dwa systemy wynagradzania: prowizję, stosowaną w dużych miastach lub ryczałt w wysokości np. 500 zł. Wysokość prowizji może być różna i wahać się od 5 do 25 proc. Poczta dostarcza nam niezbędne wyposażenie, zaś lokal musimy przystosować już sami. Jeśli mamy zarejestrowaną działalność gospodarczą i dysponujemy lokalem, to spokojnie możemy pokusić się o działalność na tym polu.
Samo założenie nie jest skomplikowane. Cała procedura trwa od jednego do dwóch miesięcy. Na początku należy skontaktować się z najbliższym rejonowym urzędem pocztowym, gdzie składamy naszą ofertę wraz z proponowanym adresem agencji oraz wielkością lokalu. Będziemy ocenieni przez pracowników danego urzędu i jeśli pozytywnie rozpatrzą zarówno wielkość jak i umiejscowienie placówki, to skierują sprawę do Dyrekcji Okręgowej Poczty. Tutaj zostanie przygotowany wniosek na uruchomienie działalności. Przyjęcia naszej placówki w poczet agencji pocztowych możemy spodziewać się jeśli zapotrzebowanie na usługi w docelowej miejscowości będzie duże. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze dokładne sprawdzenie możliwości działania w tej branży.
Dalszym etapem jest dostarczenie swoich danych osobowych, danych osoby, która będzie pracować w agencji oraz kserokopię potwierdzająca prowadzenie przez nas działalności gospodarczej. Dodatkowo potrzebny będzie dokument określający czy lokal, w którym działa agencja jest przez nas wynajęty albo czy jest naszą własnością. Warto wiedzieć, że agent i zastępca nie mogą być osobami karanymi oraz muszą stawić się na obowiązkowym przeszkoleniu w urzędzie, któremu będą podlegać. Sam lokal nie musi być szczególnie wyposażony. Wystarczy boks z ladą, usytuowany tak, by klient miał dostatecznie dużo miejsca na wypełnianie odpowiednich formularzy.
Wszelkie sprzęty takie jak datownik, pieczęcie, wagi, formularze, a także najważniejsze, czyli znaczki pocztowe otrzymujemy od Poczty. Dodatkowo potrzebny będzie szyld z nazwą agencji i informacje dotyczące działalności samej agencji: regulamin, zakres świadczonych usług, cennik etc. Dostarczenie tych elementów jest obowiązkiem Urzędu Pocztowego. Wyposażenie, które otrzymujemy jest zabezpieczone przez weksel in blanco. Po spełnieniu i załatwieniu wszystkich formalności potrzebne nam będzie wykupienie ubezpieczenie i możemy zaczynać, pamiętając o naczelnej zasadzie pocztowej- tajemnicy korespondencji. Pamiętajmy, że nasza umowa z Pocztą może być negocjowana w zakresie wysokości wynagrodzenia lub możliwości wycofania się z działalności w przypadku niepowodzenia.
Autor: Patryk Szczerba