Wyroby cukiernicze cieszą się w naszym kraju niesłabnącą popularnością. Wiele cukierni jest ulubionym miejscem, do którego często zaglądamy kupując słodkości nie tylko na różne okazyjne uroczystości rodzinne. Przyjrzyjmy się zatem działalności cukierni.

Oczywiście zaczynamy od biznesplanu i rozeznania w „terenie”. Zorientujmy się czy jest w okolicy popyt na tego rodzaju usługi. Aktualnie cukierni jest sporo, co nie oznacza, że jakością wyrobów nie można walczyć z konkurencją. Sprawdźmy asortyment, jaki proponują inne cukiernie i postarajmy się znaleźć dobry pomysł na własną działalność.

Zatrudniając pracowników, oszacujmy ich liczbę na minimum 2- 3 osoby, co jednak może okazać się niezbyt tanie, ponieważ jakość pracowników kosztuje odpowiednio dużo. Pensja pracownika w mojej cukierni to 2 tys. zł. na rękę, ale wart jest takich pieniędzy- stwierdza pani Marzena Rogacz, właścicielka cukierni z Rzeszowa. Równie ważna jest pozostała osobowa kadra. Muszą to być ludzie nad wyraz ostrożni i dbający o czystość, ponieważ wymagania sanitarne są spore.

Pamiętajmy o zasadzie, iż klienta nie jest łatwo nabrać ,ale łatwo go zniechęcić. Potrzebne nam będą do wyrobów zdecydowanie najlepsze składniki, tak żeby klient wiedział, że może liczyć na jakość naszych wypieków. Będzie to początkowo pochłaniało spore koszty, ale pozwoli nam pokazać się klientowi z jak najlepszej strony. A przy olbrzymiej konkurencji wśród cukierników utrzymanie klienta to priorytet.

Doskonalmy swoje umiejętności, poszerzajmy nasz asortyment. Warto poświęcać czas na ulepszanie przepisów i wyjazdy na różnego rodzaju targi, szkolenia, gdzie można sporo podpatrzeć. Czasami jeden sekret podczas wyrabiania ciasta decyduje o powodzeniu całego przedsięwzięcia. Z pewnością istotne jest, by sekrety związane z wyrobem przyszły do naszego zakładu wraz z zatrudnionymi cukiernikami.

Pamiętajmy, że istnieje taka instytucja jak staże. Zapraszajmy i zatrudniajmy młode osoby przyuczające się do zawodu. Zatrudniając absolwentów możemy liczyć na refundację kosztów oraz obniżenie kosztów pracy.

Najwygodniej umieścić miejsce sprzedaży wyrobów przy zakładzie produkcyjnym, ponieważ wtedy będziemy mieli pewność, że jakość produktów nie będzie niższa z powodu ich przewożenia z miejsca na miejsce. Zwróćmy uwagę na wymogi, które ustawodawca przewiduje dla cukierni. Musi być miejsce dla szatni, pryszniców, toalet, chłodni i magazynów. Zatroszczmy się także o odpowiednie przystosowanie lokalu od strony przepisów bhp, a także innych, wymaganych np. przez sanepid.

Ogólna cena otworzenia cukierni nie jest mała, wiele zależy od ceny sprzętu. Pomyślmy o odpowiednich piecach cukierniczych (ok.30 tys. zł) oraz chłodzonych ladach cukierniczych, których cena uzależniona jest najczęściej od kraju produkcji.

Jest to biznes dla cierpliwych i pragnących inwestować długofalowo. Występuje sezonowość, która zmusza w okresie letnim do wyjazdu na wakacje lub produkcji lodów. Minusem jest też krótka przydatność wyrobów do spożycia. Często większość z nich ląduje na śmietniku. Obroty muszą być naprawdę duże, by zwróciły się koszty, jednak szansą dla przyszłych przedsiębiorców może być nisza, którą należy znaleźć i wykorzystać. Mogą to być np. wyroby luksusowe, które będzie można kupić tylko w naszym sklepie. Wszystko zależy od inwencji i determinacji w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.

 


Autor: Patryk Szczerba