Czy pisanie wartościowych tekstów do e-mail marketingu się opłaca?
Przy ogromnej ilości spamu, która każdego dnia trafia do skrzynek, wiele osób wątpi w skuteczność e-mail marketingu.
Tak jak dyrektor prężnie rozwijającej się firmy zatrudniającej kilkadziesiąt osób, który zlecił mi napisanie tekstu do mailingu tradycyjnego. Powiedział, że w ogóle nie wykorzystuje w firmie e-mail marketingu, bo jest nieskuteczny. "Sam mam w skrzynce jakieś 2000 nieprzeczytanych wiadomości" - stwierdził.
Dlaczego jest przekonany o niskiej skuteczności e-mail marketingu? Przecież, jak pokazują statystyki amerykańskiego stowarzyszenia Direct Marketing Association, zwrot z pieniędzy zainwestowanych w e-mail marketing jest wyższy niż z inwestycji w jakąkolwiek inną formę marketingu bezpośredniego...
Być może dlatego, że z e-mail marketingiem często mylona jest sprzedaż za pośrednictwem e-maila.
Kiedy e-mailing "sprzedażowy" sprzedaje?
Co dzieje się, kiedy firma traktuje e-mail jako narzędzie służące do wysyłania stricte promocyjnych wiadomości? Jeżeli jedynymi wiadomościami, jakie grupa docelowa otrzymuje są e-maile typu "ostatnie dni promocji" czy "kup 2 za cenę 1" nie można mówić o e-mail marketingu - raczej o sprzedaży za pośrednictwem e-maila.
E-maile, które zachęcają do kupna produktu lub usługi interesują tylko grupę osób już zdecydowanych na zakup. Dla całej reszty, która może będzie gotowa do zakupów w przyszłości - są bezwartościowe. Jest mała szansa, że ta grupa kupi coś od takiego nadawcy teraz lub w przyszłości. A mogłaby, gdyby e-maile, jakie otrzymuje były odpowiedzią na jej potrzeby.
Pisanie wartościowych tekstów daje dużo korzyści.
O e-mail marketingu można mówić, kiedy firma robi coś poza wysyłaniem czysto promocyjnych wiadomości. Na przykład dostarcza grupie docelowej interesujące, wartościowe informacje, związane z produktami lub usługami, które oferuje.
E-maile o tym, jak na wdrożeniu usług lub wykorzystaniu produktów oferowanych przez firmę skorzystały inne organizacje mogą uświadomić Twojej grupie docelowej, że rozwiązanie problemów, które dotychczas ignorowała może stać się źródłem istotnych oszczędności. A ta wiedza może ją skłonić do skorzystania z dodatkowej usługi lub zakupu dodatkowego produktu oraz znacząco podnieść przychody Twojej firmy.
Wyjaśnienie różnych zagadnień związanych z zakupem produktów lub usług sprawi, że grupa docelowa przekona się, że ma do czynienia z profesjonalną firmą, a przy okazji pozbędzie się wątpliwości, jakie do tej pory miała w kwestii zakupu oferowanych rozwiązań.
Napisanie ciekawych, angażujących czytelników e-maili wymaga czasu i zasobów. Nagrodą jest zaistnienie w świadomości odbiorców jako firma, która zamiast tylko sprzedawać oferuje rzeczywistą pomoc w rozwiązywaniu ich problemów. A to często przekłada się na sprzedaż - kiedy potencjalny będzie zdecydowany na zakup, wybierze firmę, która zaoferuje mu najkorzystniejszą relację jakości do ceny.
Pisanie wartościowych tekstów e-maili to również sposób na zwiększenie wartości pojedynczego zamówienia. Wyjaśniając klientom w e-mailach, jak wiele trudu sobie zadajesz, żeby każdy z nich był zadowolony ze współpracy z Tobą, wytłumaczysz również, jaka jest rzeczywista wartość Twojej usługi. Dzięki temu, masz szansę przekonać ich, że u Ciebie warto zapłacić nieco więcej niż u konkurencji.
Im bardziej interesujące, użyteczne i wartościowe Twoje e-maile, tym częściej będą czytane i tym większy odsetek grupy docelowej zdecyduje się na zakupy właśnie w Twojej firmie.
Autorką artykułu jest Joanna Nowak - specjalizuje się w tworzeniu tekstów na potrzeby marketingu internetowego i optymalizacji serwisów internetowych. Więcej artykułów o tym, jak zwiększyć skuteczność serwisu internetowego znajdziesz na http://www-copywriting.pl/.