Codziennie powstaje w Polsce od kilku do kilkudziesieciu sklepów internetowych. Pozwala to sądzić, że handel internetowy staje się coraz bardziej popularnym pomysłem na biznes i coraz częściej mówi się o nim, jako o szybkim i łatwym sposobie na stworzenie dobrze prosperującej firmy. Statystyki pokazują jednak, że większość sklepów powstających w sieci nie jest w stanie przetrwać pierwszego roku działalności. Co może być tego przyczyną?

Spora część ludzi utożsamia sklep internetowy ze stroną WWW, a nie myśli o tym jak o kompleksowym i pracochłonnym procesie biznesowym. Prawda jest taka, że prowadzenie własnego sklepu internetowego nie różni się niczym od innych biznesów. Jest to zajęcie wymagające pełnego poświecenia i traktowanie go jak dorywczą działalność po godzinach, bardzo rzadko przynosi oczekiwany rezultat w postaci satysfakcjonujących zysków. Zakładając sklep już w samej fazie planowania warto zrobić szczegółową analizę rynku, sprawdzić jak funkcjonuje konkurencja, zastanowić się nad mocnymi i słabymi stronami oraz szansami i zagrożeniami na rynku, na którym chcemy funkcjonować. Uprawnionym wydaje się stwierdzenie, że poziom naszego zaangażowania odzwierciedlony będzie przez zyski, jakie sklep będzie przynosił. Na pewno rozpoczynając przygodę z handlem internetowym należy zadbać o dobry produkt, czyli asortyment, którego stosunek jakości do ceny będzie sprawiał, że ludzie odwiedzający nasz sklep będą zainteresowani jego kupnem. Najlepsze podejście, które prawie zawsze sprawdza się w sprzedaży to takie, kiedy sami wierzymy w nasz produkt i sami byśmy go kupili, gdyby został nam odpowiednio zaprezentowany.

W zależności od rodzaju produktu, warto pomyśleć o organizacji magazynu z towarem, żeby czas realizacji zamówienia został skrócony do minimum. Oczywiście istnieją odstępstwa od tej zasady i dotyczą one produktów drogich lub dużych gabarytowo, ale nawet w takich przypadkach dobrze jest skrócić czas przygotowania towaru do wysyłki najbardziej, jak to jest możliwe. Jeśli środki finansowe nie pozwalają nam na zapełnienie magazynu towarem, to w niektórych branżach możliwe jest wykorzystanie mechanizmu dropshipping`u, czyli przekazywanie zlecenia kupna bezpośrednio do hurtowni, z którą współpracujemy i to hurtowania po otrzymaniu dyspozycji kupna towaru, wysyła go bezpośrednio do naszego klienta. Praktyka ta jest bardzo pomocna w prowadzeniu biznesu, szczególnie kiedy nie chcemy brać na siebie całej odpowiedzialności za wysyłkę towaru do klienta, jednak nie jest stosowana powszechnie i większość hurtowni nie umożliwia tego typu kooperacji.

Niezależnie od tego, jaką formę zarządzania towarem w sklepie wybierzemy, należy pamiętać, że bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na tempo rozwoju sprzedaży jest jakość obsługi klienta. Sprzedaż internetowa różni się w tej kwestii od tradycyjnej sprzedaży formą kontaktu z klientem. W sklepie internetowym klient nie ma możliwości dotknięcia i dokładnego obejrzenia towaru. Kontaktuje się ze sprzedawcą najczęściej telefonicznie lub droga emailową. Niezmiernie ważne jest, żeby kontakt z potencjalnym klientem był bardzo szybki i rzeczowy, wzbudzał zaufanie i dostarczał odpowiedzi na zadane pytnia, oraz w jasny i uczciwy sposób zachęcał do zakupu. Obsługa klienta to także działania posprzedażowe, czyli zapytanie o satysfakcję klienta z zakupionego towaru czy szybka reakcja na zgłoszone wady lub reklamację.

Kolejną bardzo ważną kwestią, często nie rozumianą lub bagatelizowaną przez sprzedawców internetowych jest zaplanowanie przemyślanej strategii marketingowej i jej skuteczna realizacja w praktyce. Realia internetowej sprzedaży, a więc i marketing internetowy nieco różnią się od tego w jaki sposób docieramy do klienta w przypadku sprzedaży tradycyjnej. W ogromnej większości przypadków klienci sami nie trafią na stronę sprzedawcy. Sprowadzenie zainteresowanego klienta do sklepu będzie wymagało naprawdę dużego wysiłku, szczególnie w czasach gdy każda niemal nisza zapełniona jest już sklepami konkurencji. Zareklamowanie naszego produktu w internecie będzie zatem wymagało nakładów finansowych oraz wiedzy na temat skutecznego targetowania i formułowania oferty. Bardzo często koszt marketingu nie jest uwzględniany w biznesplanie, co sprawia, że sklepy nie mają wystarczającego ruchu, który mógłby się przełożyć na konkretne zamówienia. Marketing internetowy to lekcja, którą każdy nowy sklep musi odrobić i systematycznie dbać o rozwój tej części działalności, gdyż bez aktywności marketingowej sklep internetowy praktycznie nie istnieje w sieci. Sposobów na promocje sklepu są dziesiątki, należy wybrać jednak ten, który jest najbardziej odpowiedni dla naszej branży i portfela. Przed otwarciem sklepu internetowego należy przyjąć pewne założenie, że za ruch do naszego sklepu będziemy musieli zapłacić. Skierowanie odwiedzających nasz sklep potencjalnych klientów na strony naszej oferty handlowej kosztuje i ten koszt należy wkalkulować w naszą marżę.

Samo założenie sklepu to jedynie początek drogi, jaką trzeba przejść do odniesienia sukcesu w handlu elektronicznym. Należy włożyć wiele wysiłku i wykazać się kreatywnością, aby wypromować sklep w internecie. Potrzebna jest determinacja i systematyczność w działaniu, bo sklep internetowy to działalność gospodarcza jak każda inna - wymaga zaplanowania strategii i organizacji działania w długim terminie. Na pierwsze sensowne zyski, czy rentowność całego przedsięwzięcia na pewno bedzie trzeba poczekać minimum kilka miesięcy. Można też powiedzieć, że tylko sprzedawcy, ktorzy podejdą do prowadzenia sklepu z należytą powagą i poświęceniem oraz podejmą rywalizacje z konkurencją, mają szansę na sukces w tej branży. Zawsze warto podjąć rękawicę i walczyć o powodzenie w biznesie, a przykłady powstałych jeszcze nie tak dawno sklepów pokazują, że ciężką pracą i pomysłowością można stworzyć skuteczny biznes internetowy.


Artykuł powstał w ramach akcji: przepisnasklep.pl